Calidris Pedagogiek in Leiden doet onderzoek naar het cognitief functioneren van kinderen en jongeren waarbij een vermoeden is van begaafdheid of hoogbegaafdheid. Veel (hoog)begaafde kinderen ervaren geen problemen. Hun omgeving weet dan goed aan te sluiten bij wat het (hoog)begaafde kind nodig heeft. Er zijn ook kinderen die motivatieproblemen ontwikkelen, onderpresteren of sociaal emotioneel niet lekker in hun vel zitten. Hieruit kunnen gedragsproblemen ontstaan, onzekerheid, perfectionisme of somberheid. Soms zien we (hoog)begaafdheid in combinatie met ADHD of autisme.
(Hoog)begaafde kinderen leren op een andere manier dan leeftijdsgenoten, maar delen wel bepaalde kenmerken: vaak zijn ze nieuwsgierig, leergierig, en soms ook perfectionistisch. Maar ze zijn vooral zoals elk kind uniek. Daarom kan het goed zijn om verder te onderzoeken wat de sterke kanten en ontwikkelpunten zijn voor uw kind (sterkte/zwakte profiel), zodat hij/zij hiervoor de juiste begeleiding kan krijgen. Calidris Pedagogiek kan een IQ test afnemen, zoals de WISC-V of de KIQT+.
Het is belangrijk om naast het intelligentieonderzoek ook het sociaal emotioneel functioneren mee te nemen, omdat (hoog)begaafdheid meer is dan alleen een IQ. Dit kan o.a. met vragenlijsten en een gesprek met ouders, het kind en/of de school.
Nadat het onderzoek is afgerond zal er in een gesprek met u en uw kind besproken worden welke adviezen er voortkomen uit het onderzoek. Eventueel kan hier behandeling uit voortkomen, als een kind bijvoorbeeld op sociaal emotioneel gebied vastloopt.