Skip to main content

Diagnostiek

Binnen mijn praktijk Calidris Pedagogiek bied ik handelingsgerichte diagnostiek. Hierin kijk ik met het kind, ouders en zonodig leerkrachten en andere belangrijke betrokkenen binnen het netwerk van het kind wat er speelt, wat er al goed gaat en wat er nodig is om het kind en zijn omgeving zich weer fijner te laten voelen.

Als orthopedagoog-generalist kan ik psycho-diagnostisch onderzoek uitvoeren bij kinderen en jongeren en een classificatie stellen. Dat kan bijvoorbeeld gaan om ADHD of autisme, maar ook angst, trauma of dwangklachten. Ook intelligentieonderzoek kan deel uitmaken van de diagnostiek.

Het classificeren kan voor- en nadelen hebben. De context waarin een kind opgroeit blijft soms buiten beeld. Ook biedt het vaak nog geen verklaring en oplossing voor gedrag binnen een bepaalde situatie. Voor mij is het belangrijk dat dit allemaal wel meegenomen wordt. Een classificatie kan erkenning, acceptatie en begrip geven, zoals vaak het geval is bij bijvoorbeeld ADHD en autisme. Daarom vind ik het belangrijk om het functioneren van een kind in kaart te brengen; het gedrag te kunnen begrijpen; zonodig te classificeren, maar vooral ook te willen weten wat er nodig is om de situatie van het kind en zijn of haar omgeving te verbeteren. Daarom onderzoek ik zoveel (of weinig) als nodig, maar wel doelgericht, oplossingsgericht en zoveel mogelijk evidence-based.

Binnen de handelingsgerichte diagnostiek maak ik gebruik van de informatie vanuit het intakegesprek, vragenlijsten, ontwikkelingsanamnese, informatie over het functioneren van het gezin, de school en/of omgeving; en zonodig een intelligentietest, schoolobservatie, gesprek met de leerkracht of thuisobservatie. Er wordt een op maat gemaakt traject opgesteld in overleg met betrokkenen.

Mijn expertise is vooral gericht op jeugdhulp en GGZ gerichte vragen. Voor bijkomende leerproblemen kunnen we overleggen of er binnen mijn netwerk collega’s zijn die een deelonderzoek kunnen uitvoeren.